Visibilització vs sobreexposició

lupaLa comunicació a les organitzacions polítiques mai és ni pot ser igual en totes. No té res a veure treballar en la oficina de premsa d’un ministeri, en un ajuntament d’un ciutat gran o en una administració local de petita dimensió. Però també hi poden haver situacions totalment diferents segons el moment i les circumstàncies en una mateixa institució. L’estratègia comunicativa pot tenir alguns punts en comú, però ha d’adequar-se a una sèrie de factors que requereixen una diagnosi prèvia i unes certes dosis de benchmarking. I abasta des de la imatge corporativa, a les comunicacions, les accions de premsa, la relació amb els stakeholders i les xarxes socials. Cal una visió integral de la comunicació.

Hi ha institucions que pateixen una sobreexposició comunicativa, ja sigui per la seva pròpia dimensió o per l’entorn i la cultura comunicativa dels mitjans o una combinació de tot plegat. Davant d’aquests complexos ecosistemes comunicatius cal una combinació d’una estratègia clara i definida des d’un bon inici però també habilitat en els moviments tàctics davant dels mitjans de comunicació, àvids de carnassa per seguir alimentant la fera informativa. Si no se sabem pilotar amb eficàcia i mà esquerra aquestes situacions de sobreexposició informativa la marca de ciutat o de govern poden patir una degradació de la reputació. Caure és  molt fàcil, però és molt difícil i cal invertir-hi moltes hores i diners i sense uns resultats assegurats.

A l’altra extrem, hi tenim institucions que mai han apostat per la comunicació corporativa i gairebé no existeixen en els mitjans i l’agenda informativa. Per aconseguir visibilitzar aquestes organitzacions cal definir una estratègia a través d’un bon pla de comunicació i picar molta pedra, innovant i multiplicant els esforços sobretot en iniciatives pioneres i esmerçant grans dosis d’empatia amb els periodistes. Gradualment s’anirà entrant en l’agenda informativa dels mitjans i en l’imaginari dels periodistes. Llavors ja no caldrà trucar, sinó que et trucaran. També, si es té ben traçada l’estratègia, es podrà pilotar bé una situació puntual en què la sobreexposició pugui desbordar als responsables polítics acostumats a dificultats de visibilització.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s