Idiomes i xarxes socials

idiomes

En un curs que estic impartint a Altafulla un alumne em va preguntar com hem d’escollir en quin idioma pengem un post a Facebook. Una pregunta difícil, de resposta complexa. I més en un moment com l’actual, en què amb aquest tema es pot generar un incendi al teu timeline quan menys t’ho imagines. No crec que hi hagi una recepta universal i penso que cal aplicar grans dosis de sentit comú i diplomàcia.

Primer de tot, hem de tenir en compte quina institució, personalitat o marca representem en una pàgina de Facebook o en qualsevol xarxa social. En segon lloc, quin o quins són els teus públics. Un públic que pot ser diferent en cada post o piulada. Quan elaboris el Social Media Plan -document imprescindible abans de començar a postejar o piular-  defineix quin és el teu idioma vehicular a les xarxes i si faràs excepcions o sempre piularàs en el mateix idioma. Una altra opció és obrir un compte amb cada idioma. Però has de comptar amb què el volum de feina augmenta i tenir clar de quins recursos disposes.

I que passa quan algú et fa un comentari retraient l’ús d’una llengua o una altra o que no facis servir un idioma o un altre? Un comentari que sovint pot ser bastant enverinat. Aquest és el moment més important, perquè pots solucionar el problema o llençar benzina al foc i generar una crisi d’evolució difícil de predir i efectes imprevisibles. El teu mur es pot convertir en un camp de batalla d’un tema què a tu no t’afecta directament. En aquesta moments de crisi, fes servir el sentit comú, raona amb qui fa el comentari. Si identifiqueu que és un troll, llavors recorrem a la màxima “Don’t feed the troll”. No l’alimentis entrant en el seu joc. Talla en sec.

La llengua pot esdevenir una barrera en la comprensió d’un text, però també ser un problema ideològic i una manera de justificar intentar matar el missatger. Converseu amb el qui es queixa, explicant-li la vostra posició i justificant l’ús que en feu d’una llengua. Feu ús dels missatges privats, si convé, però eviteu entrar en els insults, encara que us pugui costar, perquè esteu representant una marca i no podeu tacar el vostre aparador. I si gestioneu bé la crisi sempre podreu guanyar un aliat.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s