Ajuntaments i xarxes socials

xarxes ajuntamentsLes xarxes socials estan en el dia a dia d’un percentatge cada cop més important de la societat i, per tant, representen un oportunitat per a les administracions públiques i també pels Ajuntaments. Una oportunitat per a la transparència, la participació i l’accessibilitat i també, malauradament, una oportunitat per a demostrar les febleses d’unes organitzacions excessivament burocratitzades i sovint massa piramidals, on la informació flueix amb uns processos i una lentitud poc adaptada als temps que vivim.

Una administració pública ha d’estar a les xarxes socials? És recomanable, per no és obligatori. Sobretot si no es poden gestionar amb eficiència. Cal tenir clar de quins recursos humans i tècnics disposem i que hi volem fer a les xarxes. Disposar d’un pla de comunicació 2.0 com un apartat del pla de comunicació global també és imprescindible. Aquesta és la teoria? I la pràctica? Hem de ser conscients de la bidireccionalitat (o multidireccionalitat) de les xarxes socials. Penjarem entrades explicant que hem arreglat un carrer, que obrim un nou centre cívic o el dissabte fem un espectacle musical al teatre municipal. Però també ens arribaran preguntes. I critiques. I acabarem identificant mitja dotzena (o més) de trolls que dedicaran part del seu temps a fer-nos la vida impossible (o això ens semblarà).

És davant d’aquest tipus de situacions en què l’Ajuntament se la jugarà. I el community manager és només una peça de l’engranatge. Hi tenen molt a dir i fer els responsables polítics i tècnics de l’àrea afectada. Cal combinar la rapidesa i l’exactitud en unes proporcions adequades. De res serveix respondre al minut amb imprecisions i tampoc no ens servirà res fer-ho amb tot luxe de detalls… al cap d’una setmana. Hem d’establir uns canals de comunicació i uns protocols que ens permetin reaccionar amb rapidesa amb la informació adequada.

Anem per nota? Les crisis ens ofereixen la possibilitat de demostrar que no només estem a l’alçada, sinó que volem i podem excel·lir. Una crisi és una oportunitat. Una crisi a les xarxes socials no difereix gaire d’una crisi als mitjans tradicionals. Cal administrar la informació i no mentir. Si convé, demanar disculpes i assumir el possible error. I no repetir-ho. D’una crisi a les xarxes en podem sortir reforçats, però també amb la reputació minvada si no fem les coses bé. 

Advertisements

One thought on “Ajuntaments i xarxes socials

  1. Pingback: Gestionant les xarxes socials de l’Ajuntament de Calafell: alguns apunts | salvatcomunicacio

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s