Efecte Streisand a les municipals de Tarragona

debat tv3La campanya electoral a la ciutat de Tarragona està evolucionant amb un nivell de crispació molt més baix que en altres municipis catalans. Les candidatures van presentant les seves propostes a través dels diferents canals que disposen, que és força diferent , depenent sobretot del seu nivell de representació a l’actual ple municipal. I és aquí on s’han aferrat els tres partits que compten amb més regidors -PSC, CiU i PP- per intentar minimitzar la presència de les candidatures que ara no tenen cap escó a la plaça de la Font.

Tarragona ha viscut en aquesta campanya electoral un episodi vergonyant, que no ha passat en cap altra capital de demarcació catalana i és el buit que van deixar aquestes tres formacions en el debat organitzat per la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals i que es va emetre el primer dimarts de campanya per TV3 i Catalunya Ràdio. En el debat omés hi van ser presents Iniciativa per Catalunya Verds, Esquerra Republicana, Ciutadans i la CUP. Es feia molt estrany que aquestes formacions debatessin idees i propostes sense poder contrastar-les amb els partits que aquest mandat han remenat les cireres a l’Ajuntament de Tarragona, des del govern o establint-hi pactes per afavorir-ne la governabilitat. Les excuses amb què aquestes formacions volien justificar la “plantada” eren ben poc creïbles, veient que en els debats de les altres capitals catalanes hi eren totes les candidatures, encara que enviessin segones espases de les llistes.

L’objectiu que s’han marcat PSC, CiU i PP, que també s’han negat a aparèixer amb els partits que no tenen representació municipal en les tradicionals fotos que molts mitjans publiquen dels caps de llista, no ha tingut possiblement l’efecte esperat per ells i, enlloc, d’aquest silenci mediàtic dels qui ara no són companys seus al ple, han topat amb la reacció en contra dels mitjans de comunicació i les xarxes socials.

Estem davant de l’efecte Streissand , que ha saltat més enllà de les xarxes socials, d’on és originari aquest fenomen: l’intent d’amagar o censurar una informació produeix l’efecte oposat, fent que el que s’intentava ocultar obtingui una major difusió. La mateixa censura fa que el contingut esdevingui més popular i acabi escampant-se, ja sigui per les xarxes socials, xarxes de compartir arxius, etc. És el que ha passat a Tarragona.

portada Diari de Tarragona

Del contingut del debat i les idees i propostes que van confrontar entre ells ICV-EUiA, ERC, CUP i Ciutadans potser poca gent se’n recordarà,però d’aquesta campanya electoral passarà a la història aquest pacte poc edificat democràticament i encaminat a amagar una realitat plural de l’Ajuntament de Tarragona. Tuits, posts a Facebook, articles d’opinió, articles informatius i fins i tot una portada del principal mitjà escrit de la demarcació amb els quatre partits presents al debat i l’abscència dels tres “grans” i qualificatius com “grotesc” o “suspens als no presentats”. Un efecte Streisand de manual més enllà de les xarxes socials.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s