Gestionant les xarxes socials de l’Ajuntament de Calafell: alguns apunts

Facebook Ajuntament Calafell

Les xarxes socials ofereixen grans oportunitats a les administracions locals, com també grans amenaces. En aquest blog n’hem parlat algun cop. Des de Salvat Comunicació hem gestionat xarxes socials de diversos Ajuntaments, de mides i ubicacions geogràfiques diferents i, per tant, característiques i objectius diversos. Un exemple és l’Ajuntament de Calafell durant el darrer any, des de finals de maig de 2014 fins a mitjan juny de 2015, concretament Facebook  i Twitter. Entrem en detalls.

El maig de 2014 la pàgina de Facebook de l’Ajuntament de Calafell comptava amb una xifra al voltant 1.400 fans. El juny de 2015 s’acosta als 2700. L’augment de fans de la pàgina en aquest període ha estat de més del 90%. Una dada important és que s tracta d’un creixement orgànic, ja que durant aquest període no s’ha fet cap campanya de Facebook Adds. Això vol dir que la gran majoria d’aquests fans són de qualitat, veïns i veïnes del municipi o persones amb vinculació amb la població interessats a accedir regularment a informació de l’activitat municipal i també, en una part important, a interaccionar-hi d’alguna o altra manera.

Quan monitoritzem les xarxes socials no ens podem quedar només en dades com el número de fan. L’engagement es un altre indicadors a tenir en compte. El mes de maig de 2015, l’engagement ha arribat a superar el 60%. Aquesta xifra és el producte de les interaccions dividides en el total de fan i mulltiplicat per 100. En la gestió del Facebook de l’Ajuntament de Calafell no només s’ha difós les activitats i iniciatives impulsades des de les diferents regidories i òrgans municipals sinó també d’entitats i associacions de la localitat i de veïns i veïnes. Un exemple d’aquest darrer cas són les imatges que fan arribar els ciutadans i que compartides tenen una gran acceptació entre els fans de la pàgina.

Les xarxes socials a administració local són un terreny adobat per als trolls i les petites crisis. I alguna de més gran. Durant aquest període s’ha aconseguit reduir el sentiment negatiu, ja que els comentaris negatius s’han reduït i l’activitat dels trolls també ha minvat. Les claus són un esforç en respondre els comentaris i no alimentar els trolls, tractant-los com un fan més i no entrant en el seu joc. L’anàlisi de sentiment també és important quan es monitoritzen les xarxes socials d’una organització, ja sigui pública o privada.

Pel que fa al Twitter de l’Ajuntament de Calafell, a finals de maig 2014 comptava amb gairebé 1.200 fans. El juny de 2015 ha superat els 1.800 fans. L’augment de seguidors del compte de Twitter en aquest període és del 50%. La clau, tant en una xarxa com l’altre, ha estat una regularitat en la seva actualització i també la resposta el més ràpida possible, però al mateix temps veraç i el més exacta possible, a les preguntes i queixes rebudes. En resum, una gestió professional que tingui en compte els codis de cada una de les xarxes i que, a la llarga, acabarà tenint bons resultats.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s