Parlem de crisi: els errors del restaurant El Vergel

Instagra, El VergelEls darrers dies un restaurant vegà de Tarragona, El Vergel, ha patit una greu crisi de comunicació, que va començar a les xarxes socials i ha acabat fent el salt als mitjans “tradicionals”, primer del territori i després nacionals i estatals. La prohibició que els nadons consumeixin biberons amb llet d’origen animal no humana dins del local els ha posat a l’ull de l’huracà mediàtic. Aquí teniu alguns enllaços amb notícies publicades sobre el tema:

Delcamp.cat, TV3El PeriódicoEl PaísEl MundoHuffingtonpost.Diari de TarragonaAntena 3OK Diario

Hi ha qui diu que l’establiment tarragoní ha aconseguit una campanya publicitària gratuïta que pagada hauria costat bastants milers d’euros. Altres afirmen que hauran d’acabar tancant. Està clar que han augmentat exponencialment la seva notorietat, però això no sempre es positiu. Des del restaurant denuncien un actes vandàlics i un boicot en contra seva i un descens important del seu volum de negoci.

No entrarem a analitzar el moviment vegà ni el xoc entre els principis d’aquest moviment i els drets de les mares, però si alguns errors de comunicació del restaurant:

1.Un post a Instagram (en la imatge) ha estat la guspira que encén el foc, generant una important quantitat de comentaris en contra (i alguns també a favor). Abans de publicar-lo s’haurien d’haver preguntat si el redactat era l’adequat i les conseqüències que podien tenir per una activitat de cara al públic (vegà i no vegà) com la que realitzen.

2.Desaparició de les xarxes socials (Facebook i Instagram): en veure’s desbordats per l’allau de crítiques, enlloc de gestionar-les, decideixen apagar aquests dos canals de comunicació. En un cas de crisi com aquesta és quan s’han d’utilitzar al màxim les xarxes, tot i que pot arribar a ser feixuc i fins i tot desagradable, responent a partir d’un pla de comunicació de crisi amb un argumentari clar (almenys tenir clares tres o quatre idees força). I si s’ha de requerir ajuda especialitzada, es requereix.

14907132664413.Els errors de comunicació a El Vergel s’arrosseguen però de fa temps. L’acció denunciada per una clienta d’un cambrer de deixar una nota per avisar a la mare en qüestió que no es podia consumir llet d’origen animal no humà és un protocol més que discutible i a destemps. La informació en la cartelleria no sempre és llegida pels clients. L’acció del cambrer va ser assumida per la mare com una intromissió en el seu dret d’alimentar com creu més adient el seu fill enfront les “recomanacions” del restaurant.

4.Cap autocrítica: els copropietaris si que han fet declaracions en diferents mitjans de comunicació (en alguns enllaços les trobareu) i s’han mantingut enrocats en els seus principis i valors,una intransigència que encara ha avivat més les crítiques negatives i ha provocat fins i tot reaccions de boicot al negoci, altrament totalment condemnables.

5.El seu discurs ha estat victimista i reactiu, amb cap proposta proactiva per intentar trencar amb aquesta imatge d’instransigència (fermesa pels vegans) per a la majoria de la societat, que no és vegada. D’una crisi en pot sortir una oportunitat. Però s’ha de treballar i sobretot partir d’una actitud constructiva. A El Vergel se’l relaciona ara amb verbs com prohibir, vetar, humiiar, odiar… i ara hi ha molta feina a fer per a invertir aquesta situació.

Advertisements

One thought on “Parlem de crisi: els errors del restaurant El Vergel

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s