Influencers vs periodistes

ferrariComentava una periodista que va anar a la presentació del parc temàtic Ferrari Land fa unes setmanes que va tenir la sensació que els mitjans de comunicació en aquell acte ocupaven un segon lloc. Per davant dels periodistes passaven els influencers i els bloggers. Ho percebia en el tracte per part dels responsables de comunicació del parc temàtic.

Aquest divendres 5 de maig el carrer Monterols, una de les artèries comercials de Reus, va ser ocupat per centenars de joves que tenien com a objectiu fer-se una foto amb Dulceida, una influencer que participava en la inauguració d’una botiga a la capital del Baix Camp. Cues, crits i empentes, hores d’espera per uns segons i una imatge amb aquesta youtuber i fins i tot desplegament policial i col·locació de tanques per evitar que aquest carrer quedés bloquejat.

cua_marta_brosSi sumem aquests dos inputs ens surt un resultat ben clar: les coses en el món de la comunicació estan canviant de forma vertiginosa i radical i que el paper dels mitjans de comunicació està en moment de redefinició. La possibilitat que una persona individual amb una càmera i un canal de Youtube pugui aconseguir milers i alguns cops milions de seguidors penjant vídeos a internet i que en una gran majoria dels qui els visionin faran cas dels seus consells, sumat a que un youtuber aplegui tants o més fans que un actor de cinema o un cantant d’èxit, com en el cas de Reus, situa en una posició complicada als mitjans de comunicació.

No és estrany que l’equip de comunicació de Ferrari Land donés més importància al que pogués dir l’influencer de torn en el seu canal de Youtube que qualsevol diari o la ràdio. Ho fan perquè tenen en compte el públic a què van dirigides majoritàriament les atraccions del parc temàtic: els millenials i la generació que ve després, els que han nascut a partir de l’any 1995, l’anomenada Generació Z. Les generacions que s’informen a través dels diaris, les ràdios i la televisió són secundàries -i cada cop menys nombroses per un fet purament biològic- i les prioritàries són les que es mouen per les xarxes socials a través dels seus smartphones i fan molt de cas als comentaris que hi troben, mentre fugen de la fidelitat a les marques. Aquesta és la realitat.

dulceida_marta_brosEl repte dels mitjans de comunicació “tradicionals” és majúscul i els esforços que caldrà fer per arribar a unes noves generacions amb unes pautes de consum i uns valors que tenen poc a veure amb les anteriors seran importants. Però també s’obren moltes oportunitats a partir de maximitzar les qualitats del bon periodisme, les habilitats dels professionals ben preparats, actualitzats i formats -això sí-  per a captar l’atenció d’aquests nous consumidors. I buscant la confluència amb les xarxes socials, més enllà però del clickbait, al qual s’estan abonant alguns mitjans de comunicació els darrers anys.

Imatges: Topgear / Marta Bros-Delcamp.cat

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s