Enquestitis

Estem massa pendents de les enquestes? En moments com l’actual, enmig d’una campanya electoral, dia si dia no tenim algun nou sondeig sobre la taula. Escons que pugen i baixen, percentatges que augmenten i disminueixen… i titulars amb totes les interpretacions possibles. Fora de període electoral les enquestes també són un actor principal de l’ecosistema comunicatiu. En trobem realitzades per empreses especialitzades, però també en webs de diaris i a xarxes socials sense seguir cap mena de rigor acadèmic però que atrau i mobilitza els internautes a votar una opció o una altra.

En les darreres convocatòries electorals hem vist com moltes enquestes erraven els seus pronòstics i els resultats distaven força de les projeccions d’escons ofertes per les empreses especialitzades. Una enquesta és una foto fixa d’un moment concret: el període durant el qual es fan les trucades als enquestats. Els nous inputs polítics -i més en campanya electoral- poden convertir un sondeig en obsolet algunes vegades fins i tot abans de fer-se públics. Però també hem de tenir en compte altres factors com el vot ocult -persones que no diuen el que voten o enganyen l’enquestador- o el desconeixement de la gent d’algunes candidatures.

Tot plegat fa que les enquestes les haguem d’agafar en pinces, però això no vol dir que les haguem menystenir. Els sondejos marquen tendències i han de ser interpretats per persones que en sàpiguen i tenir en compte les seves característiques tècniques, començant per l’univers (nombre d’enquestats) de la mostra i el període exacte en què s’ha portat a terme el treball de camp.

I el més important: la cuina. Per convertir les dades obtingudes en una projecció d’escons, cada empresa usa unes variables molt diferents. I algunes poden estar condicionades per la ideologia i les intencions del client, del que paga l’enquesta  (i no són barates). És molt diferent un partit que vol disposar d’un sondeig intern que no farà públic i que el farà servir per modular els seus missatges electorals a un mitjà de comunicació concret amb la intencionalitat de crear un corrent d’opinió, perquè actualment el principal ús de les enquestes és aquest: intentar modificar el vot d’alguns electors a partir dels resultats dels sondejos que ofereixen. En algunes cuines no importa que es cremi o quedi massa crua l’enquesta. L’objectiu molts cops és intoxicar l’elector. Per tant, compte amb les enquestes, que se us poden indigestar.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s