Teletreballant

Us haig de confessar que ja fa anys que estic acostumat al teletreball. Concretament ja en porto vuit. El sector de la comunicació i el periodisme ha vist en la darrera dècada com es reduïa el volum de les redaccions o directament se suprimien a causa de la tempesta perfecta de la crisi econòmica combinada amb l’auge de les tecnologies de la comunicació. Com a conseqüència, han augmentat exponencialment els freelance, una manera més cool de dir autònoms que treballen des de casa o, en alguns caos, des d’un coworking. En certa manera hem estat pioners, junt amb altres sectors, i aquesta insòlita situació que patim a causa del coronavirus COVID-19 des de fa ja més d’una setmana -i tot indica que just acaba de començar-, ens agafa amb unes rutines ja creades, i ens fa una mica més fàcil l’adaptació al confinament domiciliari.

Hi ha regles d’or en el teletreball, com no asseure’s davant de l’ordinador en pijama i sabatilles, organitzar-se uns horaris, delimitar molt bé el lloc de treball, vigilar els lladres de temps… Trobareu molts articles a la xarxa sobre aquest tema. Aquests dies teniu temps per fer-ho. Però cal tenir en compte que cada persona és un món i algunes d’aquestes regles seran vitals per a unes i no tant per altres. Igual que passa en el treball presencial, on podem veure, per exemple, nivells de concentració molt diferents entre els treballadors i les treballadores.

El gran avantatge del teletreball és que, si t’organitzes el temps i les tasques a realitzar, les hores que dediques a la feina són més rendibles, perquè  tens menys interferències externes que en una redacció o una oficina. Hi ha eines molt senzilles per aconseguir-ho. Una que a mi m’ha anat molt bé és tan senzilla com un excel per calcular les hores que dediques a cada client. És una manera d’avaluar el rendiment de les tasques i detectar si dediques, per exemple, massa hores a alguns clients tenint en compte el que et paguen.

Però els freelance també som un esglaó molt dèbil i en una situació de crisi com la que estem vivint tots estem patint molt amb la cancel·lació o ajornaments de feines i projectes, com s’explica molt bé en aquest article.

I què passarà quan hagi passar la crisi sanitària que estem vivint? Ens quedarà una crisi econòmica, que ara per ara és una incògnita determinar la seva magnitud i durada. Però també en treurem algunes lliçons i una és la del teletreball. És necessària tanta feina presencial, amb la despesa d’energia i la contaminació que genera? Aquests dies estem comprovant que les reunions de feina per Skype poden ser tan productives o més que les presencials. Però alguns caps que posen per davant de tot el presencialisme per davant del treball per projectes seran obstacles que caldrà superar. Són algunes reflexions en aquests primers dies de confinament.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s